Hotellipalvelut senioreille / Itävalta

Lähtökohta: Ikääntyneille lomailijoille sekä kuntoutukseen ja hoitoihin tulijoille halutaan tarjota kotoisa ja turvallinen ympäristö. Asiakkaiden sitouttaminen kilpailluilla markkinoilla on hyvin tärkeätä.

Toteutus: Hotellissa on selkeästi kaksi erilaista sesonkia. Talviturismi perustuu hiihtäjiin ja kesäaika terveysturismiin. Hotellissa on panostettu asiakkaiden sitouttamiseen. Asiakkaita puhutellaan nimellä, he ovat hotellin omistavan perheen vieraita ja vieraitahan toki autetaan mikäli apua ”huonon päivän” tullen tarvitsee.

Hotelli tarjoaa paketteja, joihin kuuluu majoitus sekä hoitoja. Asiakas maksaa hinnan yhdellä kertaa ja hotelli hoitaa maksut eteenpäin kuljetuksista vastaavalle, hoidot antavalle sekä kuntoutuksen järjestävälle osapuolelle. Lisäksi tarjolla on myös erilaisia retkiä, konsertteja ym. toimintaa joiden kulut lisätään hotellilaskuun. Retket on suunniteltu niin, että eri kuntoiset osallistujat pääsevät mukaan. Vaelluksella halukkaat kävelevät päämäärään ja heikosti liikkuvat viedään autolla. Retkikohteessa kaikki viettävät aikaa ohjelman merkeissä yhdessä syöden ja jutustellen.

Puolihoitoon kuuluu aamiainen sekä ruokailu. Ruokailuun kuuluu salaatti, keitto, pääruoka sekä jälkiruoka. Ajatellen iäkästä kohderyhmää, siinä on paljon syötävää. Hotellin erikoisuus on, että asiakkaat saavat aamupalalla paperin, jossa kerrotaan päivän pääruoan vaihtoehdot. Asiakas kirjaa tai ilmoittaa tarjoilijalle haluaako syödä ruoan lounaalla vai päivällisellä vai haluaako mahdollisesti syödä vaikkapa salaatin ja keiton lounaalla ja pääruoan sekä jälkiruoan päivällisellä (yhdistely on vapaata).

Hotellin alakerrassa on hoitotiloja, joissa osa paketteihin kuuluvista hoidoista annetaan. Näin ollen heikosti liikkuvien asiakkaiden ei tarvitse kulkea kauaksi. Hotelli myös järjestää kuljetukset kauempana annettaviin hoitoihin.

Asiakkailla ja hotellilla löytyy hyvin pitkiä asiakassuhteita, jopa 40 vuotta kestäneitä. Kun paikka ja ihmiset ovat tuttuja, myös heikommassa terveydentilassa on helpompi lähteä reissuun. Hotellivierailla on myös tiettyjä ajankohtia milloin he tulevat, ja näin ollen he tapaavat vuodesta toiseen samoja ihmisiä lomallaan; harrastavat ja pelailevat heidän kanssaan. Henkilökohtaista asiakassuhdetta vaalitaan mm. joulu- ja syntymäpäivätervehdysten avulla.

Kuinka raha liikkuu? Sairasvakuutus korvaa joitakin hotellipakettiin liittyviä hoitoja. Vakuutusten korvauspolitiikka on kiristynyt ja nyt hoitoja ei enää korvata yhtä helposti. Asiakas maksaa hotellille, joka puolestaan huolehtii maksut edelleen yhteistyökumppaneilleen.